عصاره ی برگ گیاه گینکو بیلوبا ممکن است به درمان دیابت نوع 2 کمک کند

22 اوت 2019 - براساس مطالعه ای به رهبری دکتر Helal Fouad Hetta از بخش بیماری های گوارشی در دانشکده ی پزشکی دانشگاه سینسیناتی(UC) ، عصاره ی برگ های گیاه گینکو بیلوبا که یک مکمل رژیمی محبوب است، ممکن است مزایای درمانی برای مبارزه با دیابت نوع 2 داشته باشد.

دکتر Hetta می گوید: در موش های صحرایی دیابتی، گینکو بیلوبا تأثیر بسیار خوبی بر سلولهای بتا در جزایر لانگرهانس- که در لوزالمعده مسئول ترشح انسولین هستند- داشت. این عصاره اثر ترمیم کننده ای را بر این سلولها بر جا گذاشت که مشابه با فرآیند ترمیمی طبیعی سلولهای بتا در موشهای سالم غیر دیابتی است. دکتر هتا همچنین عضو هیئت علمی گروه میکروبیولوژی پزشکی و ایمونولوژی در دانشکده ی پزشکی دانشگاه Assiut در مصر است.

این مطالعه در مدل های حیوانی توسط یک تیم بین المللی از 13 محقق انجام و نتایج آن در ژورنال Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity: Targets and Therapy بصورت آنلاین منتشر شد. نویسنده ی نخست این تحقیق پرفسور احمد صالح ، از دانشگاه جازان در عربستان سعودی است.

دکتر هتا می گوید: عصاره های حاصل از گینکو بیلوبا که اغلب در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، قدرت آنتی اکسیدانی دارد. همچنین گزارش شده است که آب مغناطیسی شده(magnetized water  که از یک میدان مغناطیسی عبور کرده است)، باعث کاهش قند خون، بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی و پروفایل های لیپیدی در مدل های موش دیابتی می شود.

در این مطالعه، دیابت نوع 2 با تغذیه ی موش های صحرایی با رژیم غذایی پرچرب به مدت هشت هفته و به دنبال آن تزریق داخل صفاقی یک دوز پایین از استرپتوزوتوسین القا شد. چهل موش به طور تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند: یک گروه کنترل غیر دیابتی و سه گروه دیابتی. یک گروه دیابتی به عنوان یک کنترل مثبت (دیابتی) در نظر گرفته شد. محققان به دو گروه دیگر به مدت چهار هفته به صورت خوراکی به ترتیب عصاره ی آبی برگهای گینکو بیلوبا و آب مغناطیسی شده، دادند.

در موشهای دیابتی، با کاهش تعداد سلولهای بتا ترشح انسولین کاهش یافت. پس از افزودن گینكو بیلوبا و آب مغناطیسی به رژیمهای غذایی آنها، میزان سلولهای بتای پانكراس و میزان انسولین موجود در این سلولها به طور چشمگیری افزایش یافت و تقریباً به سطح عادی، به ویژه در گروه تحت درمان با گینكو بیلوبا باز گشت.

علاوه بر این، هر دو گینکو بیلوبا و آب مغناطیسی شده، وضعیت آنتی اکسیدانی را بهبود بخشیده و استرس اکسیداتیو مرتبط با دیابت نوع 2 را با تنظیم منفی دو آنزیم آنتی اکسیدانی: گلوتاتیون و سوپر اکسید دیسموتاز 2، در بافت لوزالمعده کاهش دادند.

به گفته ی دکتر هتا، این یافته ها برای تأثیر Ginkgo biloba بر دیابت نوع 2 مقدماتی هستند. او می گوید: ما هنوز به شواهد بیشتری در مورد فواید احتمالی این عصاره بر دیابت نوع 2 نیاز داریم، بنابراین تحقیقات ادامه دارد. یافته های ما باید در آزمایشات بالینی بزرگ انسانی بررسی و تایید شود.

هتا می گوید: Gingko biloba  یکی از قدیمی ترین گونه ها در میان درختان زنده است. وی گفت: بیشتر محصولات گینکو با عصاره ی تهیه شده از برگها تهیه می شوند. اکثر تحقیقات بر روی Gingko به بررسی تأثیر آن بر زوال عقل و اختلال در حافظه ناشی از افزایش سن مانند بیماری آلزایمر و درد ناشی از انسداد جزئی جریان خون یا claudication پرداخته اند. محصولات این گیاه بصورت قرص، عصاره ، کپسول یا چای هستند و هنگامی که در دوزهای کم مصرف می شود، سمی نیستند اما می توانند با داروهای دیگر تداخل کنند.

دکتر هتا می گوید: من توصیه نمی کنم تخم های خام یا بو داده ی گینکو را مصرف کنید، زیرا آنها می توانند سمی باشند و چنانچه می خواهید از آنها استفاده کنید باید به صورت كپسول یا قرص باشند. همچنین اگر در حال حاضر تحت درمان با داروهای دیگر هستید، قبل از مصرف گینكو بیلوبا، با پزشك خود مشورت كنید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-ginkgo-biloba-aid-diabetes.html